До 140-річчя видатної художниці
Олександри Екстер
Олександра Екстер та її студія мали потужний вплив на творче життя міста. Разом із Олександром Богомазовим Екстер організувала у Києві виставки нового мистецтва – знамениті «Кільце» і «Ланка», що були одними з перших в тодішній імперії. Анна Ахматова писала, що з її студії вийшли всі ліві художники Києва, а дослідники стверджують що авангардна лінія української сценографії бере початок у театрі Олександри Екстер.Олександра Олександрівна Екстер (дівоче прізвище — Григорович; 18 січня 1882, Білосток, Польща — 17 березня 1949, Фонтене-о-Роз, біля Парижа) — українська художниця, сценографка, педагогиня. Яскрава представниця європейського кубізму та футуризму, українського авангарду, одна з засновниць стилю «ар-деко». Вона – визначна авангардна мисткиня світу, яка прожила в Києві більше 35 років свого життя. Тут Олександра закінчила гімназію св. Ольги, вчилася в Київському художньому училищі, одружилася з Миколою Екстером і жила з чоловіком та його батьками на вулиці Гімназійна, 1 (тепер Леонтовича), відкривши Майстерню живопису
За своє творче життя Олександра Олександрівна займалась живописом, дизайном одягу, виставковою та викладацькою діяльністю, театральними постановками, оформлювала книги …
ЇЇ ім’я стало одним з найбільш уславлених в ряду художників, чия творчість визначила розквіт українського мистецтва першої чверті ХХ століття. Сучасниця Олександра Мурашка, Михайла Бойчука, Абрама Маневича, Федора Кричевського, Олександра Богомазова, Давида Бурлюка, Олександра Архипенка, вона посіла серед них своє, тільки їй належне місце.
ЇЇ ім’я стало одним з найбільш уславлених в ряду художників, чия творчість визначила розквіт українського мистецтва першої чверті ХХ століття. Сучасниця Олександра Мурашка, Михайла Бойчука, Абрама Маневича, Федора Кричевського, Олександра Богомазова, Давида Бурлюка, Олександра Архипенка, вона посіла серед них своє, тільки їй належне місце.
Олександра Екстер.
"Міст, Севр."
1912
Мистецька і життєва доля Олександри Олександрівни з усією повнотою характеризує час, в якому відбилися високі прагнення діячів культури, а також обмеження, які накладали на творчу особистість соціальні події першої половини століття.
Олександра Екстер є визнаним реформатором мистецтва театральної декорації.
У Києві Екстер співпрацювала з балетною «Школою руху» Броніслави Ніжинської. У теперішньому Національному художньому музеї вона працювала як співкураторка й експозиційна дизайнерка виставки народного мистецтва 1906 року.
Олександра Екстер є визнаним реформатором мистецтва театральної декорації.
У Києві Екстер співпрацювала з балетною «Школою руху» Броніслави Ніжинської. У теперішньому Національному художньому музеї вона працювала як співкураторка й експозиційна дизайнерка виставки народного мистецтва 1906 року.
А скільки Олександра зробила для дослідження і поєднання народного мистецтва із авангардом, народних майстринь і модерністів – співпрацюючи з селянськими майстернями Давидової в Вербівці та Семиградової-Прибильської в Скопцях. Як сценограф, вона створила сотні вистав і саме вони, разом з її творами, принесли їй світове визнання. Переїхавши 1924-го року до Франції вона також займалася модою, створювала тканини й інтер’єри. Багато подорожувала, довгий час жила в Парижі й Москві, в Римі й Петербурзі. Проте завжди поверталася до Києва: тут були її дім, її майстерня, її знаменита студія. І коли їй доведеться розлучитися з Києвом назавжди, свій паризький будинок вона облаштує точнісінько так, як київський. У ньому буде багато яскравих українських килимів, вишивок, української кераміки, українських ікон.
Інформаційно-бібліографічний відділ пропонує Вашій увазі
нове видання "Амазонка авангарду"
присвячене 140-річниці від дня народження художниці:
нове видання "Амазонка авангарду"
присвячене 140-річниці від дня народження художниці:
Запрошуємо до читання
Немає коментарів:
Дописати коментар